Podstawy funkcjonowania w składzie - MoX Basic Training

Tłumaczenia taktyk z serwisu Squadside.
Awatar użytkownika
marheri

Dinozaur 2013
Posty: 159
Rejestracja: 16 lut 2013, 18:17
Medals: 1

Post autor: marheri » 15 wrz 2014, 10:49

/////// Uprzedzam, że pisane na kacu gigancie więc nie ręczę za jakość przekazu.



Podstawy funkcjonowania w składzie

Jest to poradnik dla nowych graczy zawierający podstawowe informację dotyczące gry w składzie, kompozycji klas, oraz procedury zrzutów i podstawowych taktyk.

Kompozycja klas

Jeżeli mamy do dyspozycji jeden pełny skład optymalne zestawienie klas powinno wyglądać tak:

1. Lider składu (Medic albo LA)
2. Medic
3. Medic
4. Medic
5. Medic
6. Infiltrator
7. Engineer
8. Engineer
9. Combat Class
10. Combat Class
11. Combat Class
12. Combat Class

Combat class oznacza HA, jednakże w zależności od zapotrzebowania mogą to być jednostki typu MAX lub LA.

Jeżeli nie ma pełnego składu stosuję się poniższe zestawienie:

Przynajmniej 3 medyków, z tendencją do zwiększania ich liczby do 4-5. Medycy powinni być rdzeniem dla składu, mają duży wpływ na przeżywalność i sukces operacji. W bardzo małych składach (6 osób lub mniej) 2 medyków to wystarczająca liczba.

Minimum 1 Engineer, maksymalnie 2. Potrzebny do uzupełniania amunicji w większych walkach oraz sytuacyjnie do rozstawiania min, turretów.

Jeden infiltrator na skład. Pomimo tego, że nie ma potrzeby posiadania więcej niż jednego infiltratora w składzie, pełni on bardzo ważną rolę. Dzięki narzędziom tej klasy może on służyć jako rozpoznanie, ukazać pozycję wroga lub kierunek ataku.

Co najmniej 2 klasy szturmowe. Pomimo tego, że klasy te są na końcu łańcucha pokarmowego jeżeli chodzi o zapotrzebowanie, to zapewniają one zespołowi większe możliwości ze względu na lepsze warunki do niszczenia wybranych celów. Klasy typu MAX, HA, LA, dzięki mechanice gry, są niekoniecznie przydatne w kontekście przeżywalności jednakże, bardzo istotne w kategorii efektywności składu.

Najważniejsza zasada w grze składowej to trzymanie się składu. Odnalezienie się w grze nie powinno być problemem dzięki temu, że gracze są w sposób przejrzysty zaznaczeni na mapie oraz minimapie. Warto zauważyć, że gra składowa czy przegrupowywanie się jest ułatwiona ze względu na możliwość odrodzenia się w pojazdach typu Sunderer czy Galaxy.

Dyscyplina podczas komunikacji

Składy outfitowe do komunikacji używają programu Teamspeak 3 i każdy gracz chcący aktywnie uczestniczyć w grze, (szczególnie grze TP) powinien posiadać program i mieć możliwość komunikacji z członkami składu za jego pomocą.

Podczas gry w składzie rozróżnia się trzy fazy komunikacji różniące się poziomem dyscypliny potrzebnej do efektywnej gry.

Komunikacja typu free play.

- Rozmowa na tematy różne
- W grze TP używany np. podczas warpowania, podróży przez bezpieczne terytorium
- Kończy się wraz z kontaktem pierwszego stopnia z wrogiem lub z dotarciem do taktycznego celu

Komunikacja podczas walki

- Komunikacja ograniczona do niezbędnych komend takich jak raportowanie o wrogach, prośba o medyka, ammo itd.
- Powinien być stosowany podczas walki czy w sytuacji gdy istnieje ryzyku kontaktu.
- Czat tekstowy może być używany do pogadanek freeplayowych

Komunikacja bezgłosowa

- Może być ustanowiona przez lidera składu gdy zaistnieje taka potrzeba.
- Oznacza prośbę o ciszę związaną np. z otrzymywanie ważnych informacji na command channelu i trwa przez czas otrzymywania tej informacji (do czasu odwołania przez lidera).
- Czat tekstowy może być używany do innych form komunikacji.

Raportowanie o sytuacji na polu walki

Podczas raportowania trzeba pamiętać o informowaniu tylko o rzeczach potrzebnych do efektywnej rozgrywki. Informacje przydatne powinny zawierać:

Kierunek
Liczba
Klasa/y
Tag outfitowy (jeżeli jest to ewidentnie skład outfitowy, jeżeli t4nk nie raportujemy - strzelamy :) )

Waypointy

Powinny być stawiane tak dokładnie na ile jest to możliwe aby umożliwić precyzyjną relokację składu. Jeżeli ma on stanowić tylko kierunek ataku lub cel poglądowy i nie jest ustanowiony w sposób precyzyjny lider składu powinien powiadomić o tym innych członków. W przypadku gdy waypoint jest nieprecyzyjny gracze powinni podążać za liderem lub wykonywać jego bezpośrednie polecenia. (w sumie cały czas powinni to robić...)

Procedura odrodzenia

W Planetside 2 okazjonalnie zostajemy zabijani (hehe). Czasami możemy nie mieć wystarczającej liczby graczy aby utrzymać np. sunderera jako spawn point. W sytuacjach gdy umrzemy i nie mamy jednoznacznie wyznaczonego miejsca respawnu powinniśmy postępować wg. następującego schematu:
.
1. Czekać na podniesienie przez medyka (poprzedzone prośba o meda na tsie). Skład TP polega na medykach dlatego możesz nie zostać podniesiony jedynie gdy oddaliłeś się za daleko od miejsca operacji lub gdy przewaga wroga była zbyt znacząca dla sił składu i wszyscy medycy są martwi.

2. Spawn beacon (jeżeli nie ma prosić lidera żeby postawił, może się zdarzyć, że ktoś zapomni). Jeżeli dzięki beaconowi możesz dołączyć do walki szybciej i zrzucić się w odpowiednim miejscu, lub gdy zginąłeś w miejscu w którym wskrzeszenie mogłoby być problematyczne - użyj beacona.

3. Sunderer, spawn w bazi. Nie powinien być często używany podczas walki ponieważ zmusza on do podzielenia składu na grupy dochodzące i uczestniczące w walce, powoduję to zamieszanie i zwiększa ryzyko niepowodzenia.

4. Spawn pojazdu z pobliskiej bazy. Rzadko używany jednak, gdy prawie cały skład jest w miejscu walki i ktoś chce dostać się szybko a nie ma możliwości postawienia lub użycia beacona, wtedy jest akceptowalny.

Podczas odradzania ważne jest aby w zdroworozsądkowy sposób priorytetyzować wskrzeszanie, czy wybór opcji z powyższej procedury. Zawsze warto zawołać po medyka, jednakże gdy wiesz, że zginąłeś w chokepoincie powinieneś użyć beacona lub sundka, ponieważ wysyłając medyka ryzykujesz jego śmierć a tym samym niepowodzenie całej akcji.

Używanie pojazdów

Gdy zachodzi potrzeba spawnowanie pojazdów, najlepiej gdy zgłaszają się osoby mające te pojazdy wymaxowane w odpowiedni sposób (gdy potrzeba AT to AT a nie np. AA). Podczas podróży pojazdami obowiązują takie zasady jak podczas gry piechotą dlatego najefektywniej jest trzymać się razem z zespołem i wykonywać polecenia lidera składu.

Fireteamy

Podczas bardziej zaawansowanych operacji lub na żądanie lidera może zajść potrzeba podziału składu na mniejsze grupy uderzeniowe. Fireteamy umożliwiają składowi większą mobilność, użycie go w bardziej efektywny sposób, sprzyjają wykonywaniu bardziej zaawansowanych zadań.

Zestawienie przykładowych grup uderzeniowych:

Zespół 1:

1. Skład lider
2. Combat Class (lider fireteamu)
3. Combat Class
4. Medic
5. Medic
6. Engineer

Zespół 2:

1. Infiltrator
2. Combat Class (lider fireteamu)
3. Combat Class
4. Medic
5. Medic
6. Engineer

Pomimo tego, że zestawiony jest z zespołem 2, infiltrator powinien działać w sposób niezależny. Jako jednostka zwiadu powinien współpracować z liderem aby umożliwić rozpoznanie sił wroga i odnalezienie się w sytuacji pola bitwy.

Operowanie fire team'ami

Podczas dołączania do składu operującego jako fire team możesz już znać swoją rolę w zespole lub może zostać ona Ci przydzielona. Ważne jest aby nie zmieniać klasy bez potrzeby, najlepiej do momentu gdy skład leader poprosi o takową zmianę. Grając w zorganizowanym składzie trzeba mieć na uwadze dobro całego zespołu a nie tylko jednostki.

Gra w fireteamie zazwyczaj nie różni się specjalnie od gry w normalnym składzie. Podczas gry powinno się podążać za swoim liderem lub znacznikiem. Jednakże w przypadku gdy fireteamy nie są porozdzielane jako osobne składy w plutonie, trzeba pamiętać do jakiego fireteamu się należy i w razie akcji umieć odnaleźć się w sytuacji. Podczas komunikacji ważnym jest aby odróżniać głos lidera składu co umożliwia szybsze i efektywniejsze wykonywanie rozkazów przez fire teamy.

Rola lidera w fire teamach

Rola lidera fire teamu jest dużym wyzwaniem, potrafi jednak być bardzo satysfakcjonująca. Lider odpowiedzialny jest zarówno za decyzje taktyczne jak i organizacje pojedynczych graczy w zespole. Dowódca powinien dostosować klasy w składzie do zadań które próbuję wykonać, czasami zmieniając układ klas na niestandardowy.

Kiedy fireteam dostaję zadanie podczas którego musi działać niezależnie od reszty, lider fire teamu powinien mieć możliwość dostosowania klas czy pojazdów ludzi ze swojego zespołu do rodzaju zadania jakie przed nim stoi. Jeżeli istnieje taka potrzeba lider fire teamu powinien podejmować także niezależne decyzje taktyczne. Najczęściej fire teamy są powoływane gdy istnieje potrzeba operowania dwoma grupami graczy bez utraty dyscypliny i struktury dowodzenia. Przykładem może być obrona jakiejś placówki stosując taktykę utrzymania linii frontu, czy potrzeba ataku na konkretny cel z różnych kierunków.

Bravo squad

W przypadku operowania większą liczbą składów, najefektywniej będzie gdy kolejne składy pełnią rolę supportu dla działań składu alpha. W kwestii lidera plutonu jest znalezienie roli dla składów aby zapewnić jak najefektywniejsze operowanie w danym rejonie. Składy kolejne mogą także pełnić rolę rezerw taktycznych dla plutonu i działać niezależnie do czasu wezwania ich przez lidera.

ODPOWIEDZ