Ogień zaporowy: sposób na trzymanie wrogów tam gdzie chcesz - ,,Supression - A guide to keeping enem

Tłumaczenia taktyk z serwisu Squadside.
Awatar użytkownika
LTKLpl

ŻOŁD Pilot Dinozaur 2013 Baretka NOSAT
Oficer
Posty: 653
Rejestracja: 12 maja 2013, 19:22
Medals: 4
Postać PlanetSide 2: LTKLpl

Post autor: LTKLpl » 20 wrz 2014, 0:19

Jest to ogień, który zmniejsza skuteczność wrogich sił poniżej poziomu potrzebnego do wykonania ich misji (AAP-6 Słownik terminów i definicji NATO)
Wg. obiegowej opinii ognień zaporowy nie istnieje w grze takiej jak Planetside 2, ponieważ ogólny strach przed śmiercią jest niewielki a gracze mają szeroki wybór możliwości odrodzenia. Poddajmy próbie tą tezę, tym bardziej, że jak to zostanie przedstawione w dalszej części tekstu: przygważdżanie przeciwnika nie tylko istnieje, lecz również jest opłacalną zagrywką, wartą wdrożenia do codziennej taktycznej gry zespołowej.

Każdy gracz, prędzej czy później, dostał się pod ognień zaporowy, lub był osobą go prowadzącą, niezależnie czy było to jego intencją, czy też nie. Jeśli nie chcesz opuścić aktualnie zajmowanej lokacji, bo wiesz, że na zewnątrz czeka cię co najwyżej szybki zgon, to znaczy, że jesteś przygwożdżony (zablokowane respy, wejścia na Biolab, inne oczywistości).

Przegląd typowych reakcji na nadciągający ogień

Przed zgłębieniem kwestii ognia zaporowego, ważne by wiedzieć jak pojedynczy przeciwnicy, oraz ich grupy reagują na bycie ostrzelanym.

Reakcje indywidualne

Pojedynczy gracz jest najbardziej nieprzewidywalny, ponieważ na jego zachowanie składa się wiele czynników takich jak preferowany styl gry, doświadczenie, lub niechęć do podążania wg. łatwiejszych do przewidzenia zachowań grupowych. Jednakże można wyodrębnić typową sekwencję zachowań:

- Próba zlokalizowania agresora.
- Zbliżenie się w celu ataku, lub ucieczka za osłonę, zależnie od okoliczności i stylu gry.
- Obserwacja pozycji obranego za cel gracza, oczekiwanie na okazję do strzału.
- Zależnie od dostępności osłon i stylu gry, próba oflankowania, lub ataku frontalnego.

Reakcje grupowe

Aby skutecznie przycisnąć grupę, powinieneś upewnić się, że w ich kierunku leci wiele widocznych elementów ostrzału, takich jak pociski smugowe, dzięki czemu wszyscy wrogowie zrozumieją czyhające zagrożenie. Jeżeli ostrzał nie będzie odpowiedni, wtedy przestraszy się tylko część graczy lub efekt przygwożdżenia nie wystąpi w ogóle.

Jednostka będąca pod ostrzałem w pobliżu grupy, jest skłonna ulec instynktowi stadnemu i uwierzyć, że odłączenie się równe jest wyrokowi śmierci. Po części winna temu jest psychologia oraz fakt, że nierzadko odszczepieńcy robią z siebie łatwy cele, dla graczy kładących na nich ognień zaporowy. Śmierć w takich okolicznościach dodatkowo wzmocni przeświadczenie o konieczności trzymania się grupy.

Niezorganizowana grupa graczy wykazuje tendencję do niedużej ruchliwości, ponieważ tylko część z nich chce podjąć inicjatywę by nacierać, lub wycofywać się w razie potrzeby. W przypadku dwóch takich grup, często skutkuje to powstaniem linii rontu z ostrzeliwującymi się nawzajem stronami, do czasu aż nie zabraknie celów wystających zza osłony. Brak ostrzału sprawia, że ośmieleni tym faktem gracze rozpoczną rush w stylu armii czerwonej w celu wykończenia przeciwnika.

Obrazek
Żadna ze stron nie jest w stanie przedostać się przez zaporowy ogień konkurenta, więc ograniczają się do strzelania zza osłony
Medycy, również przyczyniają się do wzrostu efektu przygwożdżenia, jako, że często nie zaryzykują podnoszenia graczy, którzy odłączyli się od grupy. Za to zabici niedaleko grupy mogą liczyć na szybką i skuteczną reanimację, tworząc poniekąd "strefę bezpiecznego reanimowania" dookoła grupy, poza którą niewielka jest szansa na otrzymanie pomocy medycznej. Promuje to obronno- statyczną postawę grupy, której poczynania można uświadczyć zarówno w scenariuszach gdy osłony są rozproszone na znacznym obszarze, jak i w sytuacjach autentycznej jatki, gdzie mimo wielu graczy i stosów trupów po obu stronach, front przemieszcza się bardzo wolno, jeśli w ogóle.

Ważne!

Istotnym jest aby zorganizowana grupa ze swoją doskonałą łącznością nie zachowywała się w przewidywalny sposób, w końcu nie mają problemów z komunikacją, które ograniczałyby ich mobilność i inicjatywę. Dlatego w przypadku próby przyciśnięcia ogniem innego zorganizowanego składu, bardzo możliwe jest uświadczenie prób odwetowych, lub zorganizowanej reakcji na nasze działania.

Akt przygwożdżenia

Aby osiągnąć pożądany efekt, ogień zaporowy musi posiadać:

- Głośność i widowiskowość wystarczającą, by być odebranym jako zagrożenie przez grupę którą chcemy przytłoczyć.
- Celność i skuteczność, by ostatecznie przekonać opornych.

Podczas próby położenia ognia zaporowego, upewnij się, że skład zajął jak najlepsze pozycje, pomagające w przetrzymaniu ognia odwetowego.

Widoczność pełni tu ważna rolę. Wrogowie zwykle nie przejmą się znacząco ogniem snajperów (przy większym natężeniu po prostu zaczną trzymać głowy niżej i więcej się ruszać, aby utrudnić celowanie), jednakże zareagują oni na dźwięk wystrzału i co ważniejsze: na smugę po pocisku przechodzącą przez framugę drzwi, która z pewnością przykuje ich uwagę. De facto to smugacze powodują najlepsze efekty, widok pocisków bębniących w przeszkodę tuż obok uświadamia przeciwnika, że w okolicy znajduje się przeciwnik z widokiem na jego pozycję i świadomością jego obecności.

Gdy zdecydujesz się przyszpilić dany obszar, grupę, bądź pozycję, bądź przygotowany na wzrost zainteresowania ze strony przeciwników, którzy natychmiast odpowiedzą ogniem, gdy tylko zaczniesz ich ostrzeliwać. Zwróć również uwagę na ewentualnych nowo przybyłych przeciwników którzy mogą zaatakować z innego kierunku, skuszeni wizją łatwiejszego expa. Zachowania te otwierają furtkę, dla wielu zastosowań ognia zaporowego w Planetside 2, dość szybko uznasz za możliwe uzyskanie przewagi wynikającej ze spowodowanego zamieszania, jak choćby możliwość zaaranżowania manewru oskrzydlającego wrogie pozycje.

Obrazek
Przeciwnik użera się z ogniem zaporowym, co sprawia, że trudniej mu będzie w porę dostrzec nadciągający atak z flanki. Nie ogranicza to jednak spektrum zastosowań przygważdżania do otwartych otoczeń, jako, że będą istnieć okazje do zaatakowania przeciwnika w budynku przy użyciu pozostałych wejść.
Przygważdżanie piechoty przy użyciu broni automatycznej jest najpowszechniejszą z metod dokonywania ataków tego typu, jednak nie jedyną. Liberatory, ESF-y oraz czołgi ciężkie, atakujące dane miejsce bronią obszarową są morderczą oraz niezwykle skuteczną metodą poskramiania wrogich zapędów, ponadto ich użycie skutkuje tłoczeniem się przeciwników w budynkach. Mogą one również po prostu trzymać wroga za osłoną, podczas gdy reszta jednostek naciera.

Blokada obszaru

Celem blokady, jest powstrzymanie przeciwnika przed wkraczaniem na dany obszar przez strach przed byciem ubitym nic wcześniej nie ugrawszy. Efekt ten można obserwować zarówno na małą skalę, kiedy to powstrzymujemy wroga przed dostaniem się na szczególny punkt mapy, jak i w czasie dużych bitew, gdy okopany skład odstrasza wrogie lotnictwo, lub pojazdy chcące dostać się w dany obszar.

Korzystanie z przewagi płynącej z przygwożdżenia

Jeśli jest was dostatecznie wielu a wasz styl nie jest w 100% obronny, możecie zachcieć skorzystać ze stacjonarnej postawy przeciwnika i uwagi jaką was obdarza, przez wydzielenie składu flankującego, który zaatakuje z zaskoczenia. Więcej informacji odnoszących się do taktyk tego typu tutaj:
http://www.squadside.com/2013/07/24/fire-and-movement/

Przykłady
Sytuacja: Siły TR wycofują się z Benson Construction do Saurva Storage, poganiane przez panzerzerg NC w trakcie alertu o Biolaby

Piechota terrańska oddawała pola siłom pancernym NC, mającym za zadanie zająć Saurva Biolab. Po krótkiej obronie Bensona, terranie rozpoczęli respawn na Sundererze zaznaczonym na mapie poprzez X, by dalej bronić się zza koralowca zamiast wpuścić przeciwnika na Saurva Data Storage. Intensywna wymiana ognia trzymała obie armie w impasie. W tym samym czasie skład składał się z 4 ludzi, więc zajmował się raczej logistyką niż walką, nieco później zajął pozycję na uboczu, zaznaczoną na zielono, by wspierać terran niewielkim, ale zawsze, ogniem z mniej narażonej no ostrzał pozycji.

Ostatecznie flankujący rajd pojazdów NC, korzystając z zamieszania objechał całe towarzystwo i skasował Sundka, zmuszając terran do odwrotu.

Obrazek

Essamir- Haven Outpost, połączone skłądy outfitów MoX oraz SoV bronią północnej flanki przed NC

Obrazek
X- lokalizacja rowu, na tyłach składu, który miał być kolejnym miejscem do wycofania się
Po związaniu walką sił NC, połączone składy wycofywały się od osłony do osłony, by nie dać się sfarmić i jednocześnie zadać możliwie jak największe straty siłom NC. Oczywiście nie było możliwe przytłoczenie przeważających sił, więc skład kontynuował taktyczny odwrót aż do punktu x. Przerzedzone pojazdy NC nie stanowiły już takiego zagrożenia a biegnąca luzem piechota nie była zdolna do spójnego uderzenia, co więcej zastosowany ogień zaporowy pozwolił przytrzymać przeciwników w niekorzystnych dla nich warunkach. Ostatecznie zerg zboczył z kursu jakim było Haven Outpost. Warto dodać, że liczebność składu i intensywność akcji nie pozwoliła na użycie fire- teamów.

Obrazek

Każda większa walka na Biolabie

Efekt przygwożdżenia jest zawsze obecny w trakcie walk o ww. placówkę, przynajmniej dopóki jedna ze stron nie zyska decydującej przewagi. Pomimo ciągłego strumienia mięsa armatniego, chcącego przepchnąć się na punkt, linie frontu są zwykle wyraźnie zaznaczone, m. inn. dzięki efektowi zablokowania obszaru, przez masę wrogów celujących w jedno ciasne wejście. *Otrzymany efekt wzajemnego przygwożdżenia, czasem kończy się starciem typu "jatka" (co jest problemem, gdy antagoniści są w zasadzie nie do zwyciężenia)*

*I have no idea, what is the meaning of this shit:
This mutual suppressive effect, goes some way to causing a Biolab fight to degenerate into the meatgrinder style battle of attrition which it currently is (which is a problem when both forces are essentially immortal demi-gods)
Podsumowanie
- Ogień zaporowy istnieje!
- I na pewno użyłeś go przeciw wrogom, o oni przeciw tobie.
- Przyciśnięty przeciwnik, zachowuje się przewidywalnie.
- Aby ogień zaporowy był skuteczny, musi być widoczny i śmiertelny w skutkach.
- Opiera się to na percepcji przeciwnika, który powinien czuć zagrożenie i niewielką szansę by coś ugrać.
- Zachowanie medyków zwiększa efekt przygwożdżenia grupy.
- Ogień zaporowy i manewry oskrzydlające to doskonałe połączenie.
- Dwie grupy antagonistów, które nie mogą, lub nie chcą zbliżyć się do siebie, przygważdżają się nawzajem.
- Ogień zaporowy można stosować przy każdej okazji, używając odpowiednich środków, wobec odpowiedniego wroga.
- Niechęć NC i VS do latania po terytorium TR w obawie przed spamem Strikerami jest przykładem przygwożdżenia na skalę imperium.
Obrazek

ODPOWIEDZ